Duyu organlarının beyine yolladığı sinyaller doğrultusunda beyin bu bilgileri kullanarak vücudun çevreyi algılamasını ve doğru reaksiyonlar göstermesini sağlamaktadır. Ancak duyu bütünleme problemi olan çocuklar genellikle ortama uyum sağlamakta zorluk çekmenin yanı sıra öğrenme ve gelişimlerinde de birtakım sorunlar ortaya çıkabilmektedir.
Hepimizin bildiği 5 temel duyularımız olan görme, işitme, dokunma, tat alma ve koku duyuları dışarıdan bilgi almak ve onların beynimize iletilip işlemlenmesini sağlamakta görev alırlar. Bunların dışında proprioseptif (derin duyu) ve vestibuler duyularımız vardır. Merkezi sinir sistemimizin doğru çalışabilmesi için bu duyularımızın birbiri ile uyumlu bir şekilde çalışması gerekir. Yapılan duyusal çalışmalar ile bu duyusal sistemlerin birbiri ile uyumu sağlanabilir.
Çocuklarda gözlenen bazı davranışlar;
- Bakma ve dinleme güçlüğü, insanlara ve objelere dikkatini verememe.
- Kişilerle etkileşim kurmada ve sürdürmede zorlanma
- Öğrenme süreçlerinde yaşanan birtakım problemler
- Sık düşme, giyinip soyunurken kol ve bacaklarını ayarlayamama.
- Çevresel değişikliklere aşırı duyarlılık.
- Kalabalık ortamlara girmekten rahatsızlık duyma.
- Saldırganlık ya da kendine zarar verme davranışı.
- Yüksek ses duyduğunda kulaklarını elleri ile kapatma.
- Çığlık atma gibi davranışları.
- Aşırı hareketlilik.
- Yürüme bozuklukları
Duyu bütünleme terapisi sırasında ergoterapist her çocuğu farklı bir birey olarak kabul eder, çünkü her çocuğun farklı duyusal problemleri ve farklı bir kişiliği vardır. Dolayısıyla her çocuğun merkezi sinir sistemi birbirinden farklı işlemleyecek ve gelişecektir.