Özel Eğitim Sürecinin Planlanması
Bireylerin tanılanması sürecinin ardından aileler çocuklarının bu yolculukta eğitim ile ilgili en faydalı olacak yolu belirleme çabası içinde olur. Eğitsel planlamaya yönelik olarak değerlendirme aşamasına geçilir. Formal ve İnformal olarak değerlendirmeler sonrasında seans sıklığı, kullanılması muhtemel yöntem/teknikler ve yapılacak uyarlamalar belirlenerek aileye bilgi paylaşımında bulunulur. Her birey bir başka bireye göre farklı bir gelişime sahiptir, bu nedenle kendi performansına uygun ve özgün bir program oluşturuluyor olması nedeniyle aileye ayrıntılı ve anlaşılır bir bilgilendirme yapılması önemli yer tutar.
Hazırlanan programda amaç bireyin gelişim basamaklarında gösterdiği performans göz önünde bulundurulurak bir sonraki kazanılması muhtemel amaçlar programa dahil edilerek bireye uygun uyarlamalar (düzenlemeler) yapmaktır. Hazırlanan programın uygunluğu sürecin işbirlikçilerinin, ailenin ve en önemlisi de bireyin motivasyonunu korumasına, kazanım elde etmesine ve akranlarıyla arasında olan farkın kapanmasına yardımcı olur. Elde edilen kazanımlar terapist tarafından belirlenen periyotlarda gözden geçirilerek yeni amaçlar programa eklenerek aileler bilgilendirilir.
Özel eğitim ile ilgili sıklık terapist tarafından belirlenerek yoğunluğun artması için de aile terapi sürecine dahil edilerek günlük yaşamda da yapılan çalışmaların desteklenmesi sağlanır. Bu nedenle ailelerin terapilere etkin olarak katılması literatürde yer alan sıklığı desteklemek adına önemlidir.
Özel eğitim sürecinin bireyin gelişiminde destek sağlayan bir yolculuk olduğu göz önünde bulundurularak bu yolculukta uygun eşlik sağlamak kıymetlidi.
Özel Eğitimde Eklektik Çalışmanın Önemi Nedir?
Her alanda olduğu gibi özel eğitimde de ekip çalışması önemlidir. Bireylerin bireysel farklılıkları doğrultusunda özel eğitimin yanı sıra dil ve konuşma, ergoterapi, floortime ve psikolojik destek alması gerekebilir. Bu gereksinim her bireyin performansına göre değişkenlik göstermektedir.
Motor planlama, dil gelişimi, çevreden gelen uyaranları işlemleme, anne ile bireyin arasındaki duygusal bağın olumlanması gibi ekibin işbirlikçileri tarafından sağlanan destek özel eğitim sürecindeki frekansın artmasına destek sağlayabilmektedir. Bireyi takip eden doktorun önerisi ve/veya ekipte yer alan terapistlerin kendi uzmanlık alanları doğrultusunda yaptıkları değerlendirme sonrasından terapi ihtiyacı ve sıklığı belirlenmektedir.
Ekip içerisinde kendi alanlarında uzman terapistlerin olması bireylerin gelişiminin takibi açısından kıymetlidir. Bu nedenle sürecin planlamasında eklektik yapıya sahip bir ortamın oluşturulması önem arz etmektedir.
Floortime temelli uygulamaların özel eğitim sürecine entegrasyonu
Gelişimin desteklenmesinde sosyal duygusal alan önemli yer tutar. Bireyin duygusal olarak kendini tanımlayabilmesi, niyetini/duygusunu ifade ediyor olması, empati yeteneğinin gelişmesi gibi kazanımlar bilişsel olarak elde edinilenlerin hayata entegre edilmesinde önemli yer tutar. Doğal ortamda bireyin kendi motivasyonu dahilinde sürece dahil oluyor olması, genel olarak yapılandırılmış özel eğitim sürecindeki kazanımları aktarmasını sağlar. Floortime temelli uygulamaların özel eğitim sürecinde gözetilmesiyle, duygularını tanımlayan, etkileşim motivasyonu yüksek bireyler hem günlük yaşam içerisinde hem de başkaları tarafından organize edilmiş olan ortamlarda katılımcı olurlar.
Fonsiyonel duygusal gelişim basamaklarının göz önünde bulundurulması ile birlikte sadece bilgi öğrenmeye yönelik değil, ilişkiyi sürdürmeye niyeti olan bireyler yetişir.